مسئولین مبارزه با قاچاق کشور منکر وقوع قاچاق خاک از مرزهای کشور هستند در حالی که بهنظر میرسد مدتی است چوب حراج به این سرمایه ملی کشور خورده هست.
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، چند سال از نخستین باری که مسئله قاچاق خاک در رسانه ها مطرح شد، می گذرد. در این مدت شاهد پخش فیلم ها و تصویر های متعددی در اینترنت و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … از این پدیده نامبارک بوده ایم.
بالاخره در آذرماه سال 95، معصومه ابتکار مدیر شرکت حفاظت از محیط زیست نیز قاچاق خاک از جزیره هرمز را تأیید کرده و گفته بود: جزیره هرمز یکی از جاذبه های زیبای طبیعی کشور عزیزمان ایران و یکی از ظرفیت های ارزشمند فارس است که متأسفانه در این منطقه شاهد قاچاق خاک بوده ایم از این رو بارها نگرانی خود را به صورت کتبی به شرکت جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم.
وی همچنین با اذعان به قاچاق خاک از دیگر مناطق کشور، این امر را تهدیدی جهت از دست رفتن منابع با ارزش کشور عنوان کرده بود.
در پی شدت یافتن نگرانی ها در جامعه و فشار رسانه ها، قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: طی چند سالی که ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خدمت می کنیم، حتی یک مورد نیز گزارش قاچاق خاک کشاورزی به صورت مستند به این ستاد واصل نشده و در واقع چیزی به عنوان قاچاق خاک کشاورزی از کشور نداشته ایم.
خورشیدی همچنین مدعی شد که ما طبق وظیفه قانونی خود، حتی مواردی که به وسیله بعضی از افراد مبنی بر قاچاق خاک به صورت رسانه ای اعلام شده است بود را نیز پیگیری کردیم که متوجه شدیم این گزارش ها، پایه و اساس مشخصی ندارد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز از تمامی نهادها وسازمان ها و رسانه هایی که مسئله قاچاق خاک را مطرح می کنند، خواست تا اگر مدرکی در این رابطه دارند به این ستاد ارائه دهند.
اسنادی که تصویر آن در پایین آورده شده است ، نشان می دهد که در تاریخ بیست و نهم اردیبهشت ماه سال 94 مقدار 2 هزارتن خاک ،تحت رویه کاپوتاژ به وسیله دو شناور از بندر بوشهر، بدون اعلام به امور بندری و اسکله گمرک خارج شده است است.
در اینجا یادآور می شود که کابوتاژ عبارت از حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانه های مرزی است و کالائی که از لحاظ نزدیکی راه یا رعایت صرفه تجاری از یک نقطه به نقطه دیگر کشور با عبور از خاک کشور خارج حمل شود و نیز مشمول مقررات کابوتاژ می شود و در این موارد هرگاه کالای کابوتاژی با وسایل نقلیه داخلی حمل شود وسیله نقلیه نیز تابع تشریفات کالای کابوتاژی خواهد بود.
در ادامه سند مشاهده می شود که سابقه و سندی از ورود این دو شناور به مقصد خود یعنی جزیره خارک به وسیله گمرک منطقه مربوطه ارائه نشده و در جلسه ای که بخشدار خارک در مورخ بیست و یکم شهریورماه یعنی بعد از گذشت 4 ماه جهت بررسی این عنوان تشکیل داده، نمایندگان بخشدار، اداره اطلاعات خارک، شرکت پایانه خارک، مدیر بندر خارک و نماینده شرکت جهاد کشاورزی استان حضور داشته و تحویل محموله مزبور در تاریخ سی ویکم اردیبهشت ماه و یکم خرداد ماه سال 94 یعنی دو الی سه روز بعد از خروج از بندر بوشهر به تأیید رسیده و مسئله مهم راجع به این جلسه، عدم حضور نماینده گمرک خارک است که این عنوان عملاً این جلسه را از ارزش قانونی ساقط می کند.
واژه های کلیدی: جزیره | رسانه ای | رسانه ها | کشاورزی | مبارزه با قاچاق | اقتصادی | قاچاق خاک | منابع طبیعی
سند ، منابع طبیعی به یغما میرود، ستاد قاچاق انکار میکند+ قاچاق خاک به واقعیت تبدیل شد
دانلود فایل ها